Inteligentny emocjonalnie menedżer

Inteligentny emocjonalnie menedżer to tytuł książki, którą polecam autorstwa: D. Caruso i P. Saloveya. Gdy zostałam zapytana o trendy w zarządzaniu na 2023 rok to właśnie o niej sobie pomyślałam. Bo mimo, iż inteligencja emocjonalna nie jest terminem nowym, gdyż początek tej idei to lata 90-te XX wieku, to jednak dalej jest mało wykorzystywana, szczególnie jeśli mówimy o relacjach szef – pracownik.

Być może warto pomyśleć o roli emocji w 2023 roku. Dlaczego? Bo może to być przepis na to, by rozwijać swoje umiejętności jako skuteczny szef. Zwracają na to uwagę autorzy polecanej przeze mnie książki. Wychodzą oni z założenia, że łączenie logiki i emocji jest kluczowe, by osiągnąć sukces kierując ludźmi. Niestety przez długi czas emocje były kojarzone negatywnie. Szczególnie w sytuacjach zawodowych były uznawane jako słabość czy brak profesjonalizmu. Tymczasem połączenie myślenia logicznego i emocji to przepis na sukces. Bo chcąc czy nie emocje towarzyszą Ci jako szefowi. Od Ciebie natomiast zależy jak jego wykorzystasz.

Inteligentny emocjonalnie menedżer – jakie ma mieć umiejętności

W definicji opracowanej przez psychologów Jacka Mayera i Petera Saloveya, są wyróżnione cztery typy umiejętności składające się na inteligencję emocjonalną. Jeśli jesteś szefem warto byś przez ich pryzmat spojrzał na siebie. Która z nich jest Twoją mocną stroną, a co warto rozwijać.

Te 4 grupy umiejętności to:

  • Spostrzeganie czy też rozpoznawanie emocji. Zarówno innych osób, jak i własnych, np. co wyrażają? jak są odbierane przez mojego rozmówcę? W tym obszarze mieści się też umiejętność wyrażania swoich emocji. Jest to ważny punkt, bo emocje niosą za sobą konkretne informacje. Gdy je zignorujemy to obraz sytuacji będzie niepełny.
  •  Wykorzystaniem emocji do wspomagania myślenia, czyli używanie emocji. To jak czujemy się w danym momencie ma wpływ na nasze decyzje, sposób rozwiązania jakiejś sprawy czy problematycznej sytuacji. Jeśli czujemy złość, bo pracownik popełnił kolejny raz ten sam błąd – to ignorowanie, czy ukrywanie tej emocji nie będzie skuteczne. Natomiast świadomość stanu emocjonalnego może nam pomóc skuteczniej zadziałać.
  • Rozumienie emocji – jaki przekaz niosą ze sobą? co oznaczają? Za emocjami kryją się konkretne przyczyny. Zrozumienie natury emocji ułatwia przewidywanie przyszłości: np. jak zareagują pracownicy, gdy przekażesz im informację o zmianach, które firma chce wprowadzić?
  • Kierowanie, zarządzanie, kontrolowanie emocji. Polega na świadomym włączaniu emocji w działania takie jak podejmowanie decyzji, czy też związane z bezpośrednim kierowanie ludźmi: oceną, rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych, itd.

6 zasad inteligencji emocjonalnej

Według mnie łatwiej zrozumieć wagę emocji (a co za tym idzie tych 4 grup umiejętności), gdy emocje widzimy w następujący sposób (za: Inteligentny emocjonalnie menedżer, D. Caruso, P. Salovey, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2009, strona: 29):

  1. Emocje są informacją. Dlatego są ważne, bo bez nich masz niepełny obraz sytuacji. Emocje niosą przekaz głównie na temat ludzi, dlatego tak ważne są dla osób zarządzających.
  2. Możemy próbować ignorować emocje, ale to nie działa. Jeśli jesteś zły to udawanie, że jest inaczej niczego nie zmieni. Natomiast świadomość stanu emocjonalnego może pomóc.
  3. Możemy starać się ukrywać emocje, ale nie wychodzi nam to tak dobrze, jak sądzimy. Czy myślisz, że jeśli powiesz pracownikowi, że nie jesteś zły to uwierzy w to? Czy jednak pozna oznaki złości?
  4. Dobre decyzje muszą zawierać w sobie emocje. Dopiero połączenie logiki i emocji daje nam pełne dane, a to przekłada się na jakość decyzji.
  5. Emocje rządzą się logicznymi zasadami. Czy umiesz trafnie nazwać emocje, które Ci towarzyszą (lub Twojemu rozmówcy)? – Ile różnych stanów emocjonalnych umiesz nazwać? Czy umiesz ocenić ich intensywność? Popatrz ile odcieni ma złość: poirytowanie, rozdrażnienie, bycie wytrąconym z równowagi, poirytowanie, zirytowanie, wciekłość, nerwowość, podenerwowanie, sfrustrowanie…
  6. Istnieją uniwersalne reguły emocjonalne, ale jest też indywidualna specyfika emocjonalna. Reguły i zasady oznaczają, że można się uczyć jak reagować w sytuacjach emocjonalnie trudnych. Ważne jest też jednak, by pamiętać, żeby komunikaty odczytywać w kontekście, np. kulturowym. Np. nasza komunikacja niewerbalna (na podstawie, której czytamy emocje) jest zależna z jakiego kręgu kulturowego pochodzimy.

Na podstawie: Inteligentny emocjonalnie menedżer, D. Caruso, P. Salovey, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2009

Photo by Zan on Unsplash

Dodaj komentarz