Współpraca międzydziałowa

close up photography of yellow green red and brown plastic cones on white lined surface

Współpraca międzydziałowa to ważny element skutecznego działania Firmy. Ostatnio przyglądam się często relacjom kierowników liniowych i pracowników działu personalnego. Dziś kilka wskazówek dotyczących tego – jak reagować, gdy pracownicy działu personalnego proszą Ciebie – jako kierownika liniowego – o opinię.

Współpraca międzydziałowa – jak wyrażać swoją opinię?

  • Zadbaj o to, by traktować to jako wysoki priorytet na liście Twoich zadań. Tylko wtedy będziesz miał wpływ na wprowadzone rozwiązania.
  • Poświęć czas na wyrażenie swojej opinii – np. aktywnie bierz udział w spotkaniach czy konsultacjach. Gdy sam nie może wziąć udziału – zadbaj, by delegować to zadanie.
  • Gdy uczestniczysz w spotkaniu: bierz w nim aktywny udział.
  • Wyrażając swoją opinię – dbaj o formę wypowiedzi.
  • Mów o tym co Ci się podoba. W konkretny sposób opisz co jest dobrego w tym rozwiązaniu. Wychwytuj te kwestie – nie omijaj ich, by jak najszybciej przejść do tego, co trzeba poprawić (niestety często tak to wygląda, że skupiamy tylko się na wyłapywaniu kwestii do zmiany).
  • Jeśli Ci się coś nie podoba to komunikat: „to jest do niczego”, nie tylko utrudni wspólną pracę (bo to krytykanctwo, a nie konstruktywna krytyka), ale też nic nie zmieni w sprawie rozwiązania, które analizujesz. Jeśli chcesz, by coś zmieniło się: zaproponuj swoją wersję. Co byś zrobił/opisał – inaczej.

PRZYKŁAD:

Współpracując z firmami – przy wdrażaniu systemów ocen czy też wprowadzaniu do nich zmian – w ramach szkoleń dla oceniających:

  1. ustalam zasadę, by szkolenie wykorzystać także do wyrażenia opinii przez uczestników. To ważny element i przykład współpracy międzydziałowej.
  2. w ramach samych zajęć – ustalam z uczestnikami (oceniającymi) – zasady wyrażenia opinii o systemie ocen. Są to tak naprawdę zasady udzielania informacji zwrotnej.
  3. Zachęcam, by uczestnicy powiedzieli co im się w proponowanych rozwiązaniach podobało. Na przykład: co dla nich jest najbardziej praktyczne?, co pomoże im w rzetelnej ocenie?
  4. W przypadku uwag krytycznych, z mojego doświadczenia często związanych z opisem kryteriów oceny, proszę, by zgłaszający je uczestnik zaproponował zmianę. Czyli konkretnie: jak by ten opis zmienił. Nową wersję zapisujemy i przekazujemy do działu personalnego, by mogli odnieść się do propozycji.

Dodaj komentarz