Ocena pracy a młode pokolenia – jak to wygląda z perspektywy szefów? Często w firmach, gdzie funkcjonują różnego typu formalne systemy ocen pada to pytanie, ale nie tylko – bo przecież ocena pracy jest zawsze ważnym elementem w zarządzaniu.
Pytanie pada, bo szefowie widzą różnicę w podejściu do przyjmowania chociażby tzw. informacji zwrotnej – w zależności od tego czy są to młodzi pracownicy czy osoby z dużym stażem. Pewnie część różnic tak naprawdę to też różne typy pracowników. Ja jednak chcę zwrócić uwagę na ciekawe kwestie w kontekście ocena pracy a młode pokolenia, które pokazują wyniki badań.
Ocena pracy a młode pokolenia – 2 kluczowe wnioski
1. Badanie GALLUPA z 2016 roku: How Millenials want to work and live? – w przypadku oceny mówi wprost o tym co jest ważne dla młody pracowników. Oczekują oni: bieżącej, ciągłej informacji zwrotnej. Te same badania mówią o tym, że starszym pokoleniom wystarczyła roczna ocena.
Dla mnie osobiście wyniki tych badań pokazują konkretne wyzwanie przez zarządzającymi. Formalna czy też okresowa ewaluacja – niezależnie czy roczna czy też półroczna jest niewystarczająca. Szef oprócz rozmów podsumowujących – powinien na bieżąco udzielać informacji zwrotnej. Ocena formalna w takiej sytuacji jest podsumowaniem zbieranych i przekazywanych na bieżąco informacji przez szefa. Zarówno tych pozytywnych jak i tych negatywnych. Pomaga też wyciągać wnioski na przyszłość.
2. Młodzi pracownicy bardzo potrzebują pozytywnych informacji zwrotnych, czyli pochwał. Wynika to z tego, że są do nich przyzwyczajeni. Są one dla nich czymś naturalnym. W tym przypadku wyzwaniem dla szefa jest też to, by tak formułować informacje zwrotne, by pamiętać o pochwałach, a jednocześnie te krytyczne tak przedstawiać, by pracownik je przyjął – z szacunkiem dla danej osoby. To założenie, według mnie, najbardziej widać u klasyka w tej dziedzinie – Kena Blancharda. Pisze on o jednominutowych pochwałach i jednominutowym przekierowaniu. Zobaczcie, w najnowszych publikacjach nie używa już nawet hasła krytyka, a właśnie przekierowanie. O tym modelu przeczytacie tutaj: informacja zwrotna – przydatne modele.
Zachęcam do wykorzystania w ocenianiu tych dwóch wskazówek! O młodych pokoleniach w pracy przeczytasz z kolei tutaj: https://edurozwiazania.pl/2021/11/02/mlode-pokolenia-milenialsi-i-postmilenialsi/
Photo by Cytonn Photography on Unsplash