Młode pokolenia stanowią coraz większy procent zatrudnionych. Są to osoby, które nazywamy:
- pokoleniem Y (milenialsi – urodzeni pomiędzy 1980 a 1996/1997 rokiem) – podobno w 2025 roku będą stanowić 75% zatrudnionych,
- pokoleniem Z (postmilenialsi: osoby urodzone w końcówce lat 90-tych i później).
Często osoby, które zarządzają pracownikami poruszają kwestię tego, że młode pokolenia inaczej niż starsze patrzą na swoją zawodową drogę. Próba zrozumienia postaw, zachowań, podejścia do pracy tych osób może ułatwić codzienną współpracę z nimi.
Pamiętajmy też, by na podstawie tych opisów nie generalizować, czy wręcz ”etykietyzować” pracowników, bo indywidualne podejście jest bardzo ważne. Zamiast oceny i porównywania ze starszymi pokoleniami potrzebne jest zrozumienie stylu działania młodych, bo jest to kluczem do skutecznego zarządzania.
POKOLENIE Y – jak są opisywani?
Bardziej nastawieni na swoje potrzeby, już prawie od zawsze w świecie cyfrowym, bardziej mobilni i elastyczni. Jednocześnie później w pełni usamodzielniają się.
W pracy ważna jest dla nich: szybka informacja zwrotna, raczej koncentrująca się na pochwałach (nie działa więc podejście ocena raz na pół roku czy jeszcze rzadziej). Chcą by praca i życie prywatne były w harmonii (tzw. work – life balanse). Są to osoby elastyczne w działaniu/w sposobie myślenia. Inaczej na przykład podchodzą do różnych form zatrudnienia – chwalą sobie umowy zlecenia.
Potrafią być mocno zaangażowani w pracę, ale pod warunkiem, że interesuje ich ona i daje satysfakcję. Mają łatwość w szukaniu informacji, dzięki dużej znajomości nowych technologii.
Młode pokolenia – POKOLENIE Z
Istnieje pogląd, że podano im wszystko na tacy. Po pierwsze całe ich życie towarzyszy im świat cyfrowy. Po drugie nowe technologie – to dla nich naturalne środowisko. Z tego powodu wiedzę najczęściej czerpią z Internetu. Dlatego też, na przykład: e-learning, czy uczenie on-line jest dla nich bliższe niż tradycyjne zdobywanie wiedzy. Chętnie też dzielą się swoją wiedza (też w Internecie). Przypisuje im się taką cechę jak wielozadaniowość: robią kilka rzeczy równocześnie: rozmawiają, piszą wiadomość na czacie, itd. Jednocześnie trudno im skupić uwagę na jednej rzeczy. Zakłada się, że będą to pracownicy, którzy często będą zmieniali pracę. Mogą mieć wysokie wymagania wobec pracy, pracodawcy, szefów. Oczekują podobnie jak pokolenie Y – szybkiej, bieżącej informacji zwrotnej.
Skuteczny szef
(na podstawie „Zarządzanie milenialsami” C. Espinozy i M. Ukleja, str. 66)
Zobacz jakie rady dotyczące bycia skutecznym szefem dali autorzy książki „Zarządzanie milenialsami”:
PERSPEKTYWA | SKUTECZNY SZEF | NIESKUTECZNY SZEF |
Zdolność przystosowania się | Widzi potrzebę zmiany, aby zarządzać w „dzisiejszym świecie”. | Mówi o tym, jak inni powinni się zmienić, by osiągnąć sukces w „prawdziwym świecie”. |
Poczucie własnej skuteczności | Uważa, że młodzi coś zaradzić. | Uważa, że młodzi sami niewiele mogą zaradzić. |
Pewność siebie | Pozwala pracownikom na sprzeciw i kwestionowanie (pomysłów, procesów, sposobów wykonywania różnych czynności). | Za sprzeciw lub zakwestionowanie przez pracownika wprowadza kary. |
Siła | Sięga po siłę relacji, a nie po siłę pozycji. | Czuje, że jedyna siła jaką dysponuje, to formalny autorytet. |
Energia | Praca z młodymi ludźmi sprawia, że czuje się młodszy. | Praca z młodymi ludźmi sprawia, że czuje się starszy. |
Sukces | Postrzega siebie jako klucz do sukcesu młodych pracowników. | Postrzega młodych pracowników jako przeszkodę na drodze do własnego sukcesu. |
Młode pokolenia – pułapki, na które jesteśmy narażeni w kontakcie z pracownikami:
- Przede wszystkim nie porównuj młody pracowników do sienie samego – np. „nie mieliśmy takich oczekiwań jak teraz mają młodzi, a nawet, gdy mieliśmy – to nie mówiliśmy o nich głośno”. Ta pułapka powoduje, że na podstawie własnych doświadczeń bardzo szybko oceniamy postawę młodych – jako roszczeniową – co utrudnia porozumienie.
- Ponadto unikaj „przyklejania łatek”, które krążą (nawet w literaturze na ich temat): roszczeniowi, leniwi, niecierpliwi, nielojalni, rozpieszczeni…
- Na dodatek komunikuj się bardzo precyzyjnie. Dla młodych pokoleń komunikat:
„jeśli zgodzisz się na przeniesienia do działu X, to jest to krok na drodze do awansu”
jest odbierany/słyszany jako:
„jeśli zgodzisz się na przeniesienie, awansujesz”.
- Pracownicy z młodego pokolenia interpretują motywatory jako coś gwarantowanego.
(na podstawie: Zarządzanie milenilsami, C. Espinoza, M. Ukleja; Warszawa 2018, PWN)
Photo by Brooke Cagle on Unsplash