Interwencja kryzysowa w biznesie, czyli „działania naprawcze”, które możesz podjąć w swojej Firmie/Organizacji.
Praca na infolinii dla firm w ramach konsultacji psychologicznych pokazała mi różne oblicza wydarzeń krytycznych, z jakimi zmagają się pracownicy. Zarówno w czasach spokojnych, jak i w trakcie pandemii.
Interwencja kryzysowa w biznesie – przykład 1
Pamiętam rozmowę z mężczyzną w średnim wieku, który miesiąc przed wybuchem pandemii zmienił pracę (także branżę). Przeszedł z małej firmy (szkoła językowa) do międzynarodowej korporacji. Wdrażanie nowego pracownika w tej firmie zwyczajowo trwa około 3 miesięcy. Wszystko pod nadzorem osoby wprowadzającej. Uczenie się nowych zadań, zachowań wobec klientów, przebiegało w bezpieczny sposób. W rozmowie ze mną pracownik podkreślał, że w biurze mógł zawsze podejść do kogoś i zapytać, gdy czegoś nie wiedział. Teraz, gdy tak jak wszyscy, pracuje zdalnie, musi radzić sobie sam. Jest to dla niego trudniejsze, bo w trakcie pracy zdalnej obejmuje kolejne obowiązki, których nie miał okazji wcześniej przećwiczyć w biurze. Czuje się „wrzucony na głęboką wodę”. Ma poczucie niekompetencji, a przede wszystkim lęku, że nie podoła zadaniom. Sytuacja ta spowodowała, że wystąpiły u niego napady paniki. Nie mógł zupełnie pracować. Na szczęście zgłosił swoje kłopoty przełożonemu. Ustalili plan pomocy, m.in. podjęcie farmakoterapii, korzystanie ze wsparcia merytorycznego w ramach zespołu i psychologicznego w ramach infolinii. Sytuacja jest opanowana i pracownik ten pozostał w nowej pracy. Podejmuje nowe obowiązki i daje radę.
Przykład 2
Inna historia to rozmowa z pracownicą z kilkunastoletnim stażem w firmie, mającą bogate doświadczenie i wiedzę. Zadzwoniła na infolinię również z zalecenia swojej przełożonej, gdy przestała sobie radzić z wyzwaniami, z którymi do tej pory nigdy nie miała problemu. Zwykle zorganizowana, robiąca wszystko w terminie. Teraz narzeka na brak czasu, nie potrafi wywiązać się z codziennych obowiązków zawodowych i domowych. Pojawiła się u niej bezsenność, szybki spadek wagi, brak apetytu. Przeraża ją fakt, że nie daje rady zajmować się małym dzieckiem, które przestało chodzić do przedszkola. Przestała wywiązywać się z terminów. Pojawiało się poczucie zagrożenia swojej pozycji w firmie, przyszłości, realizacji celów. Nawet lęk, że zostanie zwolniona.
Podobne sytuacje, o jakich słyszałam, pracując na infolinii dla pracowników i prowadząc szkolenia z interwencji kryzysowej dla biznesu przed i w trakcie pandemii, są tożsame. Różnica najważniejsza to – w dobie pandemii –pojawienie się widma realnego zagrożenia życia i zdrowia. Świadomość ta nakłada się na powszednie kłopoty i powoduje jeszcze większy paraliż. Wyzwania związane z pracą i przebiegiem kariery, mogą przez to przerastać możliwości radzenia sobie z nimi.
Co robić gdy u pracownika zdarza się sytuacja „nie do przejścia”?
Najprościej mówiąc, trzeba podjąć działania naprawcze, które zatrzymają, ustabilizują i poprawią sytuację. Czyli przeprowadzić interwencję kryzysową. Interwencja kryzysowa to nie tylko pomoc psychologiczna. To opanowanie sytuacji, również emocjonalnej. To działania systemowe. To dobre rozeznanie problemu i rozporządzanie krokami naprawczymi. Trzeba tak zarządzić sytuacją, aby nie eskalowała stresu pracownikowi, ale też innym w firmie.
Kto może podjąć interwencję kryzysową?
Interwencję kryzysową wewnątrz firmy może podjąć menedżer lub pracownik działu HR. Żeby to zrobić dobrze, musi wiedzieć, gdzie jest granica jego roli:
- Co należy do niego, a co do psychologa, do którego trzeba np. pracownika skierować.
- Jak rozpoznać kryzys?
- Jak rozmawiać z pracownikiem, który jest w kryzysie?
- Jakie działania trzeba podjąć, a co przekierować do pomocy specjalistycznej?
Przygotowują do tego nasze szkolenia: Interwencja kryzysowa w biznesie. Warto o nich pomyśleć, bo czas tzw. post-pandemii szybko się nie skończy. Oznacza to, że takich kryzysowych sytuacji u pracownika, czy czasami w całym zespole może pojawić się dużo. Pandemia koronawirusa zwróciła uwagę osobom zarządzającym Firmami na nowe zadania związane z rolą bezpośrednich przełożonych i pracowników działów personalnych: wewnętrznych interwentów kryzysowych (firmowych moderatorów kryzysu).
W efekcie dobrze przepracowany kryzys daje możliwość szybszego powracania do sprawczości i odzyskiwania kontroli nad wykonywanymi zadaniami.
Autor artykułu
Tym razem gościnnie: Jolanta Kruszakin, z którą wspólnie organizuję warsztaty: Interwencja kryzysowa w biznesie. Zobacz o możliwościach zewnętrznego wsparcia: wsparcie psychologiczne dla pracowników Firm.
Jolanta Kruszakin – jest psychologiem (absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego), trenerem, coachem i psychoterapeutą. Ma wieloletnie doświadczenie w interwencji kryzysowej. Od ponad 20 lat bierze udział w projektach rozwojowych, wspierania zmian organizacyjnych, wdrażania systemów ocen. Zrealizowała ponad 200 godzin coachingów zespołowych i indywidualnych. Interesuje się systemowym podejściem do organizacji, zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi i relacjami z klientami, efektywnością osobistą i stresem osób tworzących zespół.