Każdy szef pewnie poczuł „na własnej skórze” jak ważne jest zarządzanie w czasach kryzysu. Niezależnie, czy Ty i Twoi ludzie pracujecie teraz zdalnie czy też nie. Dobrze znane rozwiązania mogą nie być wystarczające. W tym tekście chcę się podzielić kilkoma przykładowymi pomysłami, które wprowadziły zaprzyjaźnione Firmy, by pracownicy mieli w tych trudnych czasach jak największe poczucie bezpieczeństwa.
Zarządzanie w czasach kryzysu – przykłady
Przykład 1
Dwie z zaprzyjaźnionych firm, w których niemożliwa jest praca zdalna (branża energetyczna i branża medyczna) w ustaleniu z pracownikami, dostosowali godziny pracy i zmiany, tak by osoby współpracujące w danym zespole mogły korzystać ze wspólnego transportu samochodowego do pracy i z pracy, zamiast z komunikacji miejskiej. Ta organizacyjna zmiana i wykorzystanie samochodów służbowych w tym celu wpłynęło na wzrost poczucia bezpieczeństwa zatrudnionych osób.
Wnioski:
- jakie konkretnie rozwiązania organizacyjne w Twoim zespole/Firmie możesz wprowadzić?
- co spowoduje, że pracownicy będą mieli większe poczucie bezpieczeństwa?
Przykład 2
Duża firma (korporacja) wykorzystała wcześniej funkcjonujące narzędzie – wsparcie poszkoleniowe dla pracowników. Pracownicy, którzy potrzebują wsparcia psychologicznego mogą zadzwonić i omówić swoją sytuację (przede wszystkim zostać wysłuchanym). Dla wielu pracowników już sama świadomość, że w razie potrzeby mogą skorzystać z takiej pomocy jest cenna.
To przykład firmy, która w dużej mierze przeszła w tryb pracy zdalnej. Jak sami szefowie zauważają – mimo wielu plusów takiego rozwiązania są też minusy. Kluczowym jest to, że trudniej dotrzeć do każdego pracownika. A jest to bardzo ważne, bo jak zauważają menedżerowie, ludzie różnie reagują na tę trudną sytuację. Nie zawsze wprost o tym mówią. Zdalny kontakt z kolei utrudnia szefowi zauważenie problemu. Dlatego takie dodatkowe wsparcie jest ważne.
Wnioski:
- zobacz jakie narzędzia, które wcześniej wykorzystywała Twoja Firma mogą być szczególnie pomocne. Co można wykorzystać?
- pamiętaj, że w sytuacji kryzysu ludzie mogą różnie reagować. Mogą potrzebować od Ciebie więcej wsparcia niż w normalnej sytuacji – szczególnie, gdy kryzys wywoła dużo zmian. Np. nowa organizacja pracy. Pomyśl jak możesz zapewnić im dodatkowe wsparcie.
Przykład 3
Szefowa w średniej wielkości firmie z branży medycznej upiekła dla pracowników ciasto z okazji pierwszego dnia wiosny. Jak sama powiedziała: żeby wprowadzić trochę normalności w tej trudnej sytuacji. To zarządzanie w czasach kryzysu z perspektywy bezpośredniego przełożonego, który często najszybciej może zareagować. Tu nie ma jednego przepisu, co może być dobre i skuteczne – trzeba pomyśleć przede wszystkim o tym, co pasuje do Twojego zespołu.
Wniosek:
- pomyśl ze swojej perspektywy, bezpośredniego przełożonego – co możesz zrobić, by praca była łatwiejsza. Nie czekaj na duże, systemowe zmiany – pomyśl o tym, na co Ty masz wpływ.
Jeśli Ty lub Twoja Firma potrzebujecie zewnętrznej pomocy – jesteśmy do dyspozycji. Zobacz nasze propozycje dotyczące wsparcia dla pracowników: wsparcie psychologiczne.
Photo by Markus Spiske on Unsplash