Budowanie autorytetu szefa w trudnych czasach

budowanie autorytetu szefaBudowanie autorytetu szefa – jak to robić w trudnych czasach epidemii koronowirusa? Pomyślałam sobie o tym temacie, gdy przeczytałam historię w internecie:

osoba pracującą w małej firmie została poproszona o pracę w domu. Takie zalecenie dostała tylko ona jedna w całej firmie. Powód – jej Matka jest pielęgniarką.

 Matka – pielęgniarka opisała to, bo bardzo przeżyła tę sytuację. Opinie czytających różne. Od reakcji: jak szef tak mógł, do pełnego zrozumienia: to przełożony, który dba o zespół. Tak pewnie też w różny sposób zareagowali i pracownicy tej Firmy. Dla mnie ta historia pokazuje na potrzebę tego by budowanie autorytetu szefa, szczególnie w tych trudnych czasach było świadome oraz pokazuje moc tzw. modelowania zachowań.

W tej sytuacji własnie z dwóch narzędzi mógł skorzystać szef:

  1. model, który już opisywałam: expose szefa, świetny właśnie w sytuacji, gdy mamy zmiany, a taką jest ta nietypowa i trudna sytuacja: jak pracować w zagrożeniu koronawirusem.
  2. mechanizm modelowania zachowań – jak poprzez swoje podejście do sprawy szef pokazuje pracownikom różne wartości. Przyjrzymy się temu mechanizmowi.

Budowanie autorytetu szefa – na podstawie mechanizmu modelowania zachowań

Zachowanie przełożonego wpływa na zachowanie się jego podwładnych. Taki wpływ w psychologii społecznej to: modelowanie zachowań. Oznacza, że konkretne zachowania szefa są traktowane jako wzorzec. Np. jeśli szef z lekceważeniem mówi o jakiś osobach (np. innych pracownikach), to pracownicy będą robili prawdopodobnie podobnie. Jeśli szef się spóźnia, to również pracownicy będą mieli „luźne” podejście do punktualności. I to mimo, iż ten sam szef może w rozmowach z pracownikami podkreślać wagę punktualności. Dla pracowników liczy się co szef robi, a nie co szef mówi!

Zasadę modelowania warto wykorzystać, by budować i wzmacniać w zarządzanym zespole standardy oczekiwane przez przełożonego i firmę. Kilka rad, które warto zapamiętać w związku z zasadą modelowania:

  • Stosuj się do procedur i regulacji (zewnętrznych i wewnętrznych) dotyczących Twojej instytucji
  • Własną pracę/swoje zadania wykonuj na najwyższym poziomie
  • Nie krytykuj podmiotów/klientów, z którymi współpracuje twoja firma
  • Wyrażaj się pozytywnie o swojej firmy/organizacji (zarówno wewnątrz – w rozmowach z pracownikami, jak i reprezentując firmę w kontaktach zewnętrznych)
  • W codziennej współpracy z pracownikami:

– szanuj swoich pracowników,

– akcentuj pozytywy we współpracy,

– jeśli masz jakieś zastrzeżenia – wyjaśnij je w „cztery oczy” nie w obecności innych osób (np. współpracowników,

– reaguj na nieprofesjonalne czy nieetyczne zachowania;

– bądź cierpliwy – np. gdy kolejny raz przychodzą z tą samą sprawą.

  • Kontroluj swoje zachowania i wypowiedzi (szczególnie w sytuacjach stresowych)
  • Zachęcaj pracowników do zachowań, które są dla Ciebie ważne, np. współpracy z innymi
  • Bądź lojalny wobec swojej firmy/organizacji. Np. jeśli jesteś szefem średniego szczebla i nie zgadzasz się z decyzją swojego przełożonego (a decyzja została już podjęta) – nie żal się podwładnym a wyjaśnij sprawę z przełożonym.

Myślę, że w tej sytuacji ważne było jak sprawę rozwiązał szef: jak przekazał tę informację pracownikowi?, w jaki sposób porozmawiał o tym z innymi? Wpis Matki pracownika w internecie świadczy o tym, że nie było to dobrze przeprowadzone, a szef zamodelował niewłaściwy komunikat: pracownicy mogli go odczytać na różne sposoby, przez co może stracić w ich oczach.

Jakie jeszcze rady dodalibyście – na podstawie swoich doświadczeń czy też specyfiki działania firmy/organizacji? Co w trudnej sytuacji wpływa na budowanie autorytetu szefa?

Photo by Thomas Martinsen on Unsplash

Dodaj komentarz