Pewność siebie w rozmowie z trudnym pracownikiem

pewność siebie w rozmowie z trudnym pracownikiemJak budować pewność siebie z rozmowie z trudnym pracownikiem? Jesteś nowym szefem, a może chcesz upewnić się, czy potrafisz być asertywny w trudnych rozmowach – jeśli tak to zapraszam do kilku rad na podstawie książki: Gill Hasson, Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi, PWN, 2017

Jak budować pewność siebie w rozmowie z trudnym pracownikiem – 5 zasad

Zastosuj metodę małych kroków

Jeśli jesteś na początku swojej drogi i chcesz nauczyć się reagować bardziej asertywnie – zacznij od prostszych rozmów. Postaw sobie realną „poprzeczkę”.

Pomocne może też być przećwiczenie tego co chcesz powiedzieć (szczególnie przy trudnej rozmowie):

  • Zapisz sobie jaki komunikat chcesz przekazać
  • Przećwicz ten komunikat – możesz zrobić to samemu lub poprosić o opinię kogoś zaufanego.

Zadbaj o odpowiedni czas i miejsce

Przy trudnej rozmowie warto zadbać o spokój i pewność siebie. Z tego wynika kilka rad:

– jeśli jesteś zmęczony, zestresowany – przełóż rozmowę na później. Emocje mogą utrudnić lub uniemożliwić przeprowadzenie logicznej rozmowy.

– z drugiej strony nie przeciągaj zbytnio załatwienia sprawy – porozmawiaj najszybciej jak to możliwe.

– tę zasadę pewnie już znasz – zawsze w cztery oczy, nie w obecności innych.

Pamiętaj, by używać komunikatu „JA”.

To wzięcie odpowiedzialności za swoje opinie oraz sposób na to, by zmniejszyć nastawienie obronne, które wywołują słowa: Ty zawsze…, Ty nigdy…, Ty się nie znasz… czy zwroty: powinieneś…, musisz…

Zamiast: mylisz się

Powiedz: nie zgadzam się z tobą czy też mam inne zdanie w tej sprawie

Uważaj na słowo ALE…

W komunikacji, zwłaszcza w trudnych rozmowach „diabeł tkwi w szczegółach”. Takim jest kwestia łączników pomiędzy zdaniami. Gdy mówisz: całkiem nieźle poradziłeś sobie, ale jedna rzecz mi się nie podoba…, to rozmówca zapamięta tylko drugą część zdania. Często w emocjach na łącznik „ale” reagujemy tak: on chce udowodnić mi, że nie mam racji.

Wykorzystuj mowę ciała, by zachować spokój

Komunikacja niewerbalna wpływa na to ja się czujesz. Kontrolując swoje zachowanie wpływasz na swoje emocje (i odwrotnie). Dlatego też szczególnie w trudnych sytuacjach dbaj o to, co przekazujesz za pomocą mowy ciała:

  • Uważaj na ton głosu – w nim można usłyszeć irytację – co może zaognić sytuację;
  • Powstrzymaj się od takich zachowań: wywracanie oczami, zaciskanie warg czy potrząsanie głową – to jest odbierane jako oznaka braku szacunku;
  • Z kolei niepewny głos, pochylona sylwetka – to postawa osoby niepewnej siebie.

Photo by Nik MacMillan on Unsplash

Dodaj komentarz