By pokonać opór na szkoleniu – kluczowe jest przyznanie, że taki opór istnieje – jak pisze Mel Silberman: Metody aktywizujące w szkoleniach (str. 281). Zwraca on uwagę, że takie sytuacje są częste. Ze swojej praktyki wyróżnia 2 typy uczestników i w żartobliwy sposób nazywa ich „więźniami” i „turystami”.
WIĘŹNIOWIE | TURYŚCI |
To uczestnicy, którzy przychodzą na szkolenie nie zawsze chętni do nauki. Być może zostali wysłani przez swoich przełożonych (sami nie mając takiej potrzeby lub będąc jej nieświadomi) i czują się więźniami. | To osoby, które traktują szkolenie jako przerwę od codziennej, nudnej być może pracy. Ta przerwa od monotonii to jak wycieczka/urlop- stąd właśnie nazwa turyści. |
W ten sposób autor zwraca uwagę na to, że jednym ze sposobów poradzenia sobie z trudną sytuacją może być żart. Czasami takie niekonwencjonalne działanie pomaga!
Opór na szkoleniu – 6 rad dla trenera wewnętrznego
Na poważnie jednak podstawowa rada jest taka, by zachęcić uczestników do wyrażenia swojej opinii. To zmniejsza opór i negatywne nastawienie.
Druga rada – gdy opór na szkoleniu czy negatywne nastawienie dotyczy całej grupy – poświęć czas tej sytuacji – zanim wymknie się spod kontroli. Na przykład dopytaj, o to co się dzieje, przedyskutuj z uczestnikami. Zrób to zanim zaczniesz realizować merytoryczny program. Inaczej mówiąc: nie osiągniesz założonych efektów (nie nauczysz niczego lub będzie Ci trudno), jeśli grupa będzie źle nastawiona.
Trzecia rada (a może jednak powinna być na pierwszym miejscu): nie traktuj trudnych sytuacji/oporu/negatywnego nastawienia jako ataku na siebie. Ta rada dlatego jest ważna, bo jest niezbędna, by skutecznie reagować w trudnych sytuacjach. Inaczej tę radę można też nazwać: bądź pozytywnie nastawiony – taka postawa ułatwi Ci spokojną i adekwatną reakcję.
Czwarta rada: pamiętaj – nawet 1 osoba z negatywnym nastawieniem może utrudnić przebieg szkolenia. Nie lekceważ takiej sytuacji.
Piąta rada – trener musi pamiętać, że odpowiada za całą grupę. Osoby źle nastawione nie mogą zdominować jego uwagi/działań.
Szósta rada – zawsze pomaga nawiązanie bliższego kontaktu z uczestnikiem. Możesz postarać się lepiej poznać osobę, która według Cebie ma negatywne nastawienie w trakcie przerw. Może to zmieni jej nastawienie do zajęć, a Tobie pozwoli zrozumieć przyczyny tej sytuacji.
Dla ciekawych: o oporze w sytuacji zmiany przeczytasz tutaj (dotyczy szkoleń w ramach wdrażania nowego systemu ocen): zarządzanie zmianą w praktyce