Zarządzanie zmianą w praktyce

zarządzanie zmianąZarządzanie zmianą i system oceny pracy to tematy, które bardzo się ze sobą łączą, gdyż wdrażanie oceny i jej doskonalenie to częste sytuacje zmian w wielu firmach. Ostatnio uczestniczyłam w działaniach związanych z doskonaleniem systemu oceny pracy w dużej fabryce.  Zapraszam do przeczytania, jak w praktyce wyglądał ten proces, właśnie z perspektywy zarządzania zmianą.

Omawiając zarządzanie zmianą posłużę się, chyba najbardziej popularnym modelem obrazującym mechanizm zmiany:

  • wyparcie/zaprzeczenie
  • opór
  • próby/eksperymentowanie
  • adaptacja/akceptacja

Zarządzanie zmianą – wyparcie/zaprzeczanie

To bardzo ciekawy moment. Jeśli nawet (jak w opisywanej firmie) dużo osób deklarowało, że oczekują zmian w obowiązującym systemie ocen, to gdy proces ruszył zaczęły mówić o tym inaczej. Np.  „właściwie obecny system jest dobry, szybko i sprawnie się korzysta z niego” , ” niezaprzeczalnym plusem jest to, że wszyscy wiedzą jak z niego korzystać”, itd.

To zupełnie naturalny mechanizm. Gdy zmiana staje się realna, to pracownicy czują niepewność.  Część osób przygląda się z nadzieją, część z obawą, a inni nie do końca wierzą, że zmiana wejdzie w życie.

Co powinny robić na tym etapie osoby odpowiedzialne za wdrożenie zmiany?

  1. Zrozumienie, że jest to naturalny mechanizm. Aby dojść do ostatniej fazy, czyli akceptacji – trzeba przejść krok po kroku każdy z etapów.
  2. informacja o zaplanowanej zmianie.
  3. Angażowanie pracowników (oceniających i ocenianych) w proces zmiany.
  4. Pokazywanie korzyści, które przyniesie zmiana, ale również otwarta rozmowa o obawach/wątpliwościach. Pracownicy chcą być wysłuchani!

Zarządzanie zmianą – opór

To trudny moment, bo mogą pojawić się różne destrukcyjne zachowania pracowników.  Mogą pogorszyć się relacje pomiędzy przełożonymi i podwładnymi czy też pomiędzy działami, np. produkcją, której zmiana dotyczy a działem personalnym, który utożsamiany jest z inicjatorem zmiany.

Na dodatek opór może być wyrażana na różne sposoby bardziej lub mniej widoczne dla osób wprowadzających zmianę.

W naszym przykładzie były to takie zachowania:

  • Otwarte negowanie pomysłów na nowy system oceny. Otwarte negowanie zmiany ma jeden plus: łatwiej rozmawiać, przekonywać, bo stanowisko danej osoby jest wypowiedziane wprost.

Inaczej jest w przypadku dwóch następnych typów reakcji:

  • Negowanie zmiany, ale nie bezpośrednio, np. nieprzyznawanie się wprost do swoich obaw, ale w komunikatach typu: „ja sobie poradzę, ale moi podwładni niekoniecznie” czy też „u mnie to zadziała, ale na innych działach tego nie widzę”. Można powiedzieć, że były to takie reakcje: tak, ale.
  • Pozorne popieranie zmiany: pracownicy, którzy nic złego nie mówili o zmianie, a jednocześnie mimo zapraszania do wyrażania opinii – nie robili tego.

Co powinny robić na tym etapie osoby odpowiedzialne za wdrożenie zmiany?

  1. Słuchać różnych opinii i wykazywać zrozumienie dla negatywnych reakcji. Jednocześnie aktywizując osoby z innym punktem widzenia (bardziej pozytywnie nastawione do zmian).
  2. Zachęcać pracowników, by spróbowali/przetestowali nowe rozwiązanie zanim ocenią je negatywnie. Na przykład na szkoleniu były praktyczne ćwiczenia, które pozwalały przetestować nowe narzędzie.

Na szkoleniu, po praktycznych ćwiczeniach,  wracaliśmy do pytania: jak teraz widzicie zmiany? W efekcie kierownicy często przyznawali, że po etapie nieufności widzą, że narzędzie oceny jest dobrze opracowane i ułatwi im ocenianie pracowników.

  1. Pokazywanie, że zmiana odpowiada w wielu punktach na oczekiwania kierowników/pracowników. Aby to zobrazować ważne było porównanie starego i nowego podejścia do oceny.
  2. Pomagać w dostrzeganiu pozytywnych aspektów zmian – słuchać nie tylko krytykantów, ale dać szansę wypowiedzenia się osobom pozytywnie nastawionym.

Zarządzanie zmianą – próby/eksperymentowanie

To moment, gdy racjonalność zaczyna przeważać nad emocjami. Pracownicy zadają konkretne pytania: jak sobie poradzę? Co mogę zrobić w mojej  sytuacji, mam duży zespół do oceny…?

Ważne jest, by pracownicy mieli możliwość eksperymentowania oraz wsparcia na tym etapie. Służą temu szkolenia, by mogli nabyć nowych umiejętności oraz spotkania z przełożonymi wyższego szczebla, by przekazywać informacje o zmianie.

Zarządzanie zmianą – adaptacja/akceptacja

Wreszcie następuje ten moment, gdy nowe zachowania stają się rutyną. Ludzie widzą korzyści, jakie zmiana za sobą niesie. Są coraz pewniejsi w stosowaniu nowego narzędzia oceny.  Na tym etapie warto dalej wspierać mechanizm zmiany, np. zbierając opinie pracowników. To pomoże wprowadzić korekty – jeśli takie będą potrzebne. Na ten etap potrzebny jest ten czas; w przypadku oceny pracy to pierwsze miesiące pracy w oparciu o nowy system.

Dodaj komentarz