Ostatnio przysłuchiwałam się rozmowie nowego szefa działu logistyki z pracownikami działu sprzedaży. Szef logistyki przedstawiał współpracującemu z nim działowi zmiany, które chce wprowadzić. W jego prezentacji padło: będziemy w logistyce pracować w oparciu o KPI. Ponieważ w tej firmie była to nowość pracownicy sprzedaży zaczęli pytać o co chodzi. Dziś zapraszam więc do odpowiedzi na to pytanie!
Kluczowe wskaźniki efektywności – idea tego podejścia
Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators czyli KPI) to finansowe i pozafinansowe wskaźniki, stosowane jako mierniki oceny stopnia realizacji celów biznesowych.
Ta idea pokazuje, że firma, która chce stosować różnego rodzaju systemy oparte na wyznaczaniu i rozliczaniu celów powinna zadbać o to, by w organizacji funkcjonowały mierzalne wskaźniki oceny efektywności. Dzięki temu ocena celów odbywa się na podstawie obiektywnych wskaźników, a nie w sposób subiektywny, czy wręcz uznaniowy.
Dlatego bardzo ważne jest wypracowanie dostosowanych do przedsiębiorstwa i odzwierciedlających strategię Firmy wskaźników efektywności.
Tworząc taką listę wskaźników warto pamiętać, by:
- wskaźniki były zarówno finansowe jak i pozafinansowe (jak pokazuje omawiana poprzednio: idea zrównoważonej karty wyników i tych pozafinansowych będzie zazwyczaj więcej),
- wskaźniki nie konkurowały ze sobą – trzeba sprawdzić, czy osiągnięcie efektu w jakimś punkcie nie spowoduje obniżenia efektywności w innym,
- można było łatwo je wyliczyć, pokazać dane, itd. To oznacza, że warto (jeśli to możliwe) korzystać ze wskaźników, które już w przedsiębiorstwie funkcjonują i są dostępne bez dodatkowej pracy,
- upewnić się czy osoby mające osiągnąć cel (oparty o dany wskaźnik), mają na to wpływ.
Kluczowe wskaźniki efektywności – przykłady
Konieczne jest dostosowanie wskaźników do konkretnego przedsiębiorstwa. Muszą odzwierciedlać strategię firmy. Tu przedstawiam kilka przykładów (dotyczących różnych działów):
- dotyczące wydajności: (wielkość produkcji, stopień realizacji planu, ilość wyprodukowanych elementów)
- dotyczące jakości produkcji (ilość braków, ilość odpadów, czas przestoju maszyn z powodu awarii)
- wskaźniki związane z klientem (średni czas oczekiwania na dostarczenie towaru,poziom satysfakcji klientów – na podstawie ankiety badania satysfakcji, liczba nowo pozyskanych klientów).
Wpis interesujący, niemniej jednak szybkość ładowania pozostawia wiele do życzenia.
Dziękuję za komentarz! Zgłoszę sprawę informatykowi.