Stawianie oczekiwań i wymagań podwładnym

stawianie oczekiwań i wymagań podwładnymStawianie oczekiwań i wymagań podwładnym oraz ustalanie zasad współpracy z pracownikami to kluczowy element skutecznego zarządzania. Dzięki niemu pracownicy wiedzą jakie oczekiwania ma szef. Wydaje się to proste i oczywiste, jednak praktyka pokazuje, że w opinii pracowników ich szefowie nie precyzują swoich oczekiwań i zasad współpracy. Jak to wpływa na wspólną pracę? Z perspektywy pracownika często zdarzają się sytuacje, które kolokwialnie określają: „nie wiem o co tak naprawdę chodzi mojemu szefowi”. To z kolei prowadzi do wielu nieporozumień na linii szef – pracownik i utrudnia codzienną współpracę. W dłuższej perspektywie ma wpływ na spadek zaangażowania i motywacji do pracy. Jak temu zapobiec? Jedną z polecanych metod jest tzw. expose szefa – czyli przekazanie swoim pracownikom zasad i standardów współpracy, które szef chce realizować w ramach swojej pracy w danej firmie/zespole.

Stawianie oczekiwań i wymagań podwładnym – co może zawierać expose szefa?

Expose szefa to spis zasad, które ułatwiają codzienną pracę. Jest to odpowiedź na następujące pytania:

  • Jak Ty jako szef chcesz, żeby wyglądały relacje w firmie/zespole?
  • Co jest dla Ciebie ważne?
  • Za co będziesz chciał nagradzać swoich pracowników, a jakie postawy eliminować (za co będziesz karał)?

Expose często składa się z następujących elementów (to propozycja, którą można dostosowywać do specyfiki firmy i poziomu zarządzania):

  • Minimalne wymagania – pokaż pracownikom ramy, w których chcesz by się „poruszali”:

Jakich zachowań oczekujesz? Czego wymagasz?

Czego nie zaakceptujesz? Jakie zachowania są niedopuszczalne?

W minimalnych wymaganiach szef skupia się na kwestiach związanych z szeroko rozumianą dyscypliną pracy, np. punktualność, kwestia odbierania telefonów prywatnych w pracy, itd.

Pamiętaj, by mówić konkrety (nie ogólniki). Szczególnie jest to ważne, gdy temat dotyczy nieakceptowanych zachowań.

  • Maksymalne preferencje – pożądane postawy i zachowania w relacjach z pracownikami. Ułóż zasady współpracy.

Pokaż pracownikom jakie wartości powinny przyświecać Twojemu/Waszemu działaniu: np. zadowolenie klienta, zaangażowanie w pracę, samodzielność w działaniu.

  • Korzyści. Pokaż pracownikom korzyści, które będą mieli stosując się do powyższych zasad. Pokazanie korzyści zachęci pracowników do stosowania przedstawionych reguł. Warto pamiętać, że pokazywanie korzyści to podstawowa i bardzo częsta technika wywierania wpływu. Każdy z nas chętniej działa, gdy usłyszy odpowiedź na pytanie: co ja z tego będę miał?

Stawianie oczekiwań i wymagań  podwładnym – kiedy expose szefa jest szczególnie przydatne?

  1. Gdy zostajesz szefem – to bardzo dobre rozwiązanie dla wszystkich, którzy rozpoczynają swoją drogę jako kierownik. A szczególnie ważne, gdy zostaje się szefem zespołu/firmy, w której wcześniej pracował (czyli tzw. awans wewnętrzny i zarządzanie swoimi dawnymi kolegami). Wtedy ułatwia to szefowi odnalezienie się w nowej roli.
  2. Sytuacja zmiany, np. nowe oczekiwania wobec pracowników, wprowadzanie lub zmiana standardów pracy czy też zmiana sytuacji zewnętrznej, która wpływa na działania firmy.
  3. Jest to też doskonała technika, gdy do firmy/zespołu dołącza nowy pracownik. Wtedy ta technika ułatwia wprowadzenie nowej osoby do pracy.

foto: Photo by rawpixel on Unsplash

Dodaj komentarz