W obecnym świecie szybkość nauki jest szczególnie ważna. Z perspektywy pracodawcy jest to widoczne poprzez wzrost dbałości o rozwój kompetencji pracowników. Nowe kompetencje pomagają pracownikom dostosowywać się do zmieniających się warunków pracy i oczekiwań innych (np. klientów, petentów, współpracujących instytucji).
Zapraszam do przyjrzenia się modelowi, który ułatwia zarządzanie procesem doskonalenia umiejętności w firmie/organizacji.
Model 70 – 20 – 10 stworzyli w połowie lat 90-tych, na podstawie badań i doświadczeń, Morgana McCall, Roberta Eichinger i Michaela Lombardo. Szukali oni odpowiedzi na pytanie: jak dorośli uczą się efektywnie?
Rozwój kompetencji pracowników według modelu 70 – 20 – 10
Na podstawie tego modelu wynika, że dorośli (pracownicy) uczą się w:
- 70% – przez doświadczenie i praktykę, czyli pracując na własnym stanowisku (np. wykonując nowe zadania, otrzymując coraz trudniejsze zadania, itd.)
- 20% – od innych osób (współpracowników, szefa, itd.)
- 10% – uczestnicząc w formalnych szkoleniach i kursach.
Oczywiście od czasu badań autorów zmieniło się wiele w tzw. formalnej edukacji. Większość szkoleń zbudowana jest obecnie tak, by uczyć praktycznie i odwołując się do doświadczeń uczestniczących w nim pracowników.
Jednak pomimo tego iż można założyć, że obecne szkolenia są bardziej skuteczne niż te w latach 90-tych to jednak kluczowe wnioski z tego badania są aktualne do dziś. Są też coraz częściej wykorzystywane w firmach i organizacjach. Model 70 – 20 -10 to praktyczny pomysł na to jak dbać o rozwój kompetencji pracowników!
Aby maksymalizować efektywność nauki i w świadomy sposób dbać o rozwój kompetencji pracowników jako szef/pracodawca:
- Pokazuj im jak ważne jest zdobywanie przez nich doświadczenia w codziennej pracy.
- Sytuację błędów popełnianych w pracy wykorzystuj jako szansę na naukę.
- Udzielaj bieżącej informacji zwrotnej.
- Pracowników z dużym stażem zachęcaj do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi.
- Nowym pracownikom przydziel opiekuna/mentora (doświadczonego pracownika), by mógł obserwować go w pracy i uczyć się od niego.
- Łącz formalne i nieformalne sposoby zdobywania wiedzy.
- Mądrze wykorzystuj formalne szkolenia i kursy. Na przykład: aby zwiększyć efektywność nauki proś, by pracownicy, który brali udział w szkoleniu zewnętrznym dzielili się wiedzą z tych zajęć z innymi (współpracownikami, osobami z innych zespołów w firmie).
Współpraca przełożonych/osób zarządzających przy organizacji szkoleń dla pracowników
Jeśli jako szef chcesz mieć większy wpływ na efektywność szkoleń, które organizujesz dla swoich podwładnych to również możesz wykorzystać ten model w praktyce.
Twoim zadaniem w takiej sytuacji jest wspieranie pracowników po szkoleniu, gdy budują nowe nawyki. Czyli uczą stosować się poznane techniki i metody na szkoleniu w miejscu pracy. Twoja praca zaczyna się od momentu wyboru firmy szkoleniowej. Bo to jak będzie zaplanowane i przeprowadzone szkolenie wpłynie na to jakie efekty będą po warsztatach.
Zadbaj o to, by została przeprowadzona analiza potrzeb szkoleniowych z dwóch perspektyw:
1. to Twoje wnioski i oczekiwania co do celów szkolenia.
2. to oczekiwania pracowników. Np. jakie konkretne sytuacje są dla nich trudne? Na jakie konkretne pytania chcieliby poznać odpowiedź.
Aby z kolei łatwiej było wdrażać nowe umiejętności czy nawyki zadbaj, by trenerzy/firma szkoleniowa opracowała konkretne „ściągi” ułatwiające wdrażanie umiejętności przez pracowników.
Zadbaj również o to, by motywować i wspierać pracowników przy wdrażaniu. Czyli zobacz jak radzą sobie ze swoimi zadaniami na stanowisku pracy (to te 70%). Monitoruj, czy wszyscy pracownicy wprowadzają nowe nawyki. To ułatwi współpracę i uczenie się od siebie nawzajem.
Ten model stosuje firma Google. tu ciekawy artykuł na ten sam temat: http://konteksthr.pl/szkolenia-to-tylko-poczatek-model-702010-w-dzialaniu/
Tak, wiele i to znanych firm stosuje ten model. Ja sama współpracowałam z dużą firmą ubezpieczeniową, która ten model wykorzystywała do planowania działań rozwojowych w ramach formalnej oceny. Menedżer po ocenie planował rozwój pracownika – właśnie według tego podejścia. Dziękuję za zainteresowanie tematem!